15 januari 2013

Vi föräldrar? - eller varför Alliansen är dålig för barn som vill lära känna sina pappor

Sist jag såg efter var "föräldrar" en beteckning för personer som har barn. Personer av alla kön that is. Tidigare idag roade jag mig med att testa olika sökord på diverse tidningars hemsidor och fann bland annat följande:


[Klicka för större]

6323 träffar för "mamma" och 2986 för "pappa" alltså. Who's your daddy? Ingen aning, diskvalificerad som förälder redan från början. Ja, jag fattar att graviditet och förlossning och eventuell amning främst påverkar kvinnor eftersom bebin bor i magen etc. Men pappor är också föräldrar. Eller? Om det inte är så att den mer än dubbla förekomsten av "mamma" på Vi Föräldrars hemsida består av lesbiska par. Det hade ju varit fint och heteronormkritiskt. Av någon anledning tvivlar jag dock på att så är fallet.

Och while I'm at it. Visste ni att män tar ut mindre än en fjärdedel av föräldrapenningsdagarna? I en rapport från Försäkringskassan framgår att under 2011 stod män för 23,7 % av de uttagna dagarna. Det är visserligen en ökning från året innan, men en mycket liten sådan. Eller vad sägs om 0,6 procentenheter?

Om vi istället ser till förändringen över en längre tid kan vi notera att utvecklingen bromsat in under alliansregeringens styre. Mellan 2006 och 2011 ökade mäns uttag av föräldradagar med 3,1 procentenheter, vilket kan sättas i relation till den ökning som skedde från 2001 och fram till regeringsskiftet 2006, då mäns uttag ökade med 6,8 procentenheter.

Var daddy befinner sig är alltså oklart. Visst, det går framåt, om än oändligt långsamt. För att barnen ska få lära känna sina daddies vill jag därför ge följande mycket enkla tips: Rösta på ett parti som inte är blått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar