22 januari 2013

Lammet ska leka med hajar

Köttskatt är ingen bra idé, tycker alliansen och sossarna. Jag kan förstå att förslaget möts med skepsis. Är beskattning en lämplig metod för att minska konsumtionen? Skulle det få stöd hos gemene hen? På den sista frågan blir svaret nej, troligen inte. Särskilt inte som vi äter mer kött än någonsin i Sverige. Jag vet inte hur mycket dieter som LCHF och liknande spelar in (där utgångspunkten är kolhydrater = farligt, fett och animaliskt protein = helt ok att vräka i sig), men att de bidrar är jag rätt säker på.

Hur mycket kött äter vi då? Enligt Jordbruksverkets beräkningar konsumerar vi 85 kilo kött per person och år. Eller vi och vi. För egen del är den siffran noll, för idag är det exakt sex år sedan jag slutade äta kött. Och ja, jag klappar mig själv på axeln. Här följer en lista med de skäl jag har för min köttfria livsstil:
1) DET FINNS INGEN RIMLIG ANLEDNING ATT ÄTA DÖDA DJUR.

DN.se är emellertid noga med att poängtera att en behöver inte sluta äta kött helt, det räcker att minimera intaget. "Man kan motivera viss konsumtion av kött", säger en köttexpert till nämnda nyhetssajt, men bara om den "ligger på en väldigt mycket lägre nivå en dagens". Det här är ett så himla vanligt argument bland de som bara ser till miljöaspekten. What about djurhållningen, lidandet och dödandet då? "Om en sköter det bra far djuren inte illa", kanske någon invänder. Så det är alltså okej att döda om det görs lite försiktigt? Nej, jag tar tillbaka det där. Menar inte som en retorisk fråga. Menar: Nej, det är inte okej att döda - oavsett metod.

Fast det är så klart mitt eget, högst subjektiva tyckande. Alla gör givetvis som de vill. Innan jag beger mig ut i korridorssköket för att knapra morötter vill jag säga en sista sak: Om syftet är att hålla sig vid liv (äta bör man etc) och detta kan göras på två sätt, antingen genom att 1) döda andra eller att 2) inte döda andra, vet jag vad jag är mest pepp på. Så grattis på sexårsdagen, veggomagen.

Här får ni en tveksam låt på temat:

4 kommentarer:

  1. Jag applåderar dig!
    Liten rättning bara, för "djurhållningen, lidandet och dödandet" ÄR en del av miljöaspekten, samt detta är även en del av den vegetariska kosten. Jag ämnar inte propagera för mina kostval men även ost (nu syftar jag på den ost utan komage, löpe i gemen mun) och andra mjölkprodukters ursprung är också "djurhållning, lidandet och dödandet.

    SvaraRadera
  2. Komageost har givetvis samma ursprung men eftersom "den här osten innehåller inte kött" är ett vanligt (och knasigt) argument för att fortsätta käka animalprodukter anser jag ursprunget självklart.

    SvaraRadera
  3. Lo: I ovanstående inlägg ställs vegetariskt kostval i relation till köttätande, inte till vegankost. Att undvika ägg- och mejeriprodukter är såkklart ännu bättre än att "bara" vara vegetarian, det är jag medveten om. Intressant dock att du tar upp ost när jag inte skrivit något om det.

    SvaraRadera
  4. Rebecka: I ovanstående svar ställs bidragande till köttindustrin mot icke bidragande till köttindustrin. Jag ämnar inte glänsa, bara påpeka att det är problematiskt med köttindustrin överlag. Intressant att du tänker så när jag de facto skrev "ost och andra mjölkprodukter" - något jag tycker är viktiga ingredienser i en diskussion om djur- och misshandel.

    SvaraRadera