24 januari 2013

Hej tidningen Frida!

När jag var fjorton läste jag Frida. Jag minns att den handlade mycket om kändisar och utseende men att det mest spännande var frågespalten om sex och kärlek. Det var väl lite sisådär med min normkritik på den tiden, så jag tänkte att jag skulle se hur tidningen ser ut idag. Sagt och gjort. På hemsidan hittar jag följande:

   
Nämen titta, jag har träffat den sötaste killen, kul!


Men oj oj, genast stöter jag på svårigheter. Vem ska ta första steget; jag som har snippa eller han som har snopp?


Och vad händer om vi hamnar i en nakensituation? Kanske hade jag varit lugn som en filbunke, kanske hade det varit roligt och hett. Det är säkrast att stressa upp i förväg, tänker Frida och frågar om det inte känns nervöst, för det är trots allt en KILLE som ska se mig NAKEN, han hade ju kunnat tycka något, titta på ett särskilt sätt eller kanske till och med säga något om min kropp. Nu pirrar det inte så där skönt längre, nu pirrar det på det jobbiga och läskiga sättet.

 
Då är det tur att Kim finns! Killexperten på killar är någon jag kan lita på i alla väder. Och så praktiskt sen, att de med snopp går att prata om i så generella termer så att Kim har koll på dem alla. Ja Kim, hur tänker och fungerar killar egentligen?

När jag kommit så här långt börjar jag ana ett mönster men kan inte riktigt sätta fingret på det... Jag scrollar vidare och får syn på den här bilden:


En kille och en tjej, trots att artikeln handlar om sex i allmänhet. Aha! Jag har det! Frida förutsätter obligatorisk heterosexualitet! Tänk om det är den sötaste tjejen jag ska på dejt med? Vem ska ta första steget då, hon eller jag? Kan det inte vara pirrigt och nervöst om en annan tjej skulle se mig naken? Varför har de ingen tjejexpert?

Jag måste maila!



Puss & kram från Lilla Mig!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är en vit svensk före detta medelklass-kvinna som praktiserar heteronormativ sex- och samlevnd. Tidningen Frida Är liksom de flesta Tjejer-som-är-intresserade-av-killar-och-av-kändisar-och-smink-och-att-vara-snyggsnygga-etc-tidningar helt i sin ordning inriktad på tjejer som är intresserade av killar och av kändisar och smink och att vara snyggsnygga etc. Behövs något mer säga? Det är en tidning vars existens överhuvudtaget upphör om kontentan i innehållet förskjuts. Jag är givetvis helt safe med det. Döda Frida länge leve... eh... Tja, vi kanske borde starta den där ickeheteronormativa tidningen istället för att stå och trampa i samma vattenpöl som genusakademiker gjort sedan Beauvoirs bibel gavs ut första gången.

    SvaraRadera
  2. Pella: Tack!

    Lo: Fel! Frida är inte en tidning för heterosexuella tjejer, utan för tjejer. Eftersom vi lever i ett heteronormativt samhälle, vilket du också påpekar, ses emellertid heterosexualiteten som självklar och behöver därför inte skrivas ut. Tjej blir därför synonym med heterosexuell tjej. Det är detta repetitiva förgivettagande som jag vill påpeka med mitt inlägg.

    Starta en egen tidning om du vill, jag vill hellre problematisera och kritisera innehållet i de befintliga. Det finns ingen enhetlig feminism och därför är strategierna många och olika, det är både är en styrka och svaghet. Jag kan visserligen tycka att det är tråkigt att du beskriver mina försök till medvetandegörande som att jag "stampar i en vattenpöl", men du är givetvis fri att anse vad du vill.

    SvaraRadera
  3. men om tjejer är synonymt med heterosexuella tjejer så är ju Frida en tidning för just heterosexuella tjejer, vilket var vad jag syftade på.

    det andra var mest ett uppmärksammande på att det själva uppmärksammandet är bra, men för förändring krävs aktion.

    SvaraRadera
  4. Ja, hela världen är en plats för hetero-cis-tjejer och -killar. Det bör inte vara så. Alltså bör inte tjej läsas som synonymt med heterotjej. Alltså påpekar jag det.

    SvaraRadera