15 december 2012

Hej h&m

Ämne: Tupac
Till: kundservice.se@hm.com

Hej h&m! 
Ni säljer en tröja med ett motiv av den våldtäktsdömde Tupac. Jag tar för givet att ni inte har för avsikt att stödja kriminella handlingar. Det är därför både märkligt och motbjudande att ni väljer att lyfta fram en man som gjort sig skyldig till ett så vidrigt brott. Av respekt för alla kvinnor som utsatts och utsätts för sexuella övergrepp vill jag därför be er att omgående sluta sälja tröjan. Som det stora företag ni är har ni ett ansvar. Ni kan inte förneka att era ställningstaganden påverkar människor. 

Arga men vänliga hälsningar, 
Rebecka

5 kommentarer:

  1. Jag förstår din ståndpunkt och delvis håller jag med. Men faktum är att alla kedjans kläder är skapta ur förtryck (lägg där till Weekday och Monki som bland andra också ägs av H&M).

    Överhuvudtaget är det problematiskt att sälja kläder med porträtt eller loggar av andra aktörer på marknaden. Oavsett de är hip hop-artister eller multinationellt klädföretag. För olika aktörer har olika budskap, och även om jag varken tror H&M eller TuPac har syfte att marknadsföra våldtäkt så bör ett företag vara medveten om hur de framställs.

    Men bra att uppmärksamma det, för jag tänker mig att du verkligen skickade brevet till företaget i fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En måste ju börja någonstans. Även om det bara är en droppe i havet så är det i alla fall något.

      Radera
  2. Det här är obehagligt: http://nojesguiden.se/artiklar/modeprotester

    Att använda motdemonstranters taktik för marknadsföring må vara smart, men i det här fallet är det bara makabert, äckligt.

    SvaraRadera
  3. jag kopierade mejlet - skrev om något ord och mejlade tre olika delar av företaget. mkt bra mejl.

    SvaraRadera